Tuesday, July 11, 2006

 

نماذج من حكايات الجعليين الشعبية 2

(2)
ابليس
كان فى راجل ما بلعن ابليس ، و الناس وقت يلعنوا ابليس يقول ليه ابليس ده راجل انا ما
بلعنو ابدآ. عمل ليكن ايه لامن تنعلو. شفتوهو ابليس ده ، و لا فيكم واحد شافو لامن نضم معاهو . ابليس راجل طيب انا ما بلعنو ابدآ .بعدين راقد فى فراشو و فوق مرتبتو ، ابليس جاهو فى المنام . جاهو قالو : انا رايح اغنيك عشان انت راجل طيب و صاحبى و ما بتلعنى .قال لو : امشاك انا راح اديك مال كتير .ماشى معا ، بعدين قالو : يا ابليس يا اخوى انا فترتا .ابليس قالو : اركب فوق ضهرى !ركّبو فوق ضهرو ..ماشى ماشى بعدين قال لو : يا اخ انا زانقنى بول نزلنى انّبول .قال لو : انا يا اخى ما اصلى محل النجاسة و الخباثه بول فوقى و ارتاح انت الما بتلعنى .يلا الراجل بال شرررررررررر ، بال فوق فراشو ، المره قامت : يا راجل ! الله يلعن ابليس ! الله يلعنك يا ابليس .نعلتو الله عليك يا ابليس ! قعد يكورك فى الليل بقا ينعل فى ابليس .

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?